Denna hjälpartikel gäller Blikk Classic
Ett nytt år närmar sig, för att dina kollegor fortsatt ska kunna arbeta i Blikk på bästa sätt finns det ett antal saker som det kan vara bra att ser över innan det är dags att gå på julledighet.
Kom ihåg att skapa ett nytt årsschema
För att dina kollegor ska kunna tidrapportera är det viktigt att du lägger in ett nytt schema för 2020. För att lägga in ett nytt schema klicka på Inställningar > Tid, Resor & Utlägg > Schema. Under veckodagarna anger du antal timmar som en arbetsdag på respektive veckodag ska innehålla. Du kan sedan skapa undantag för exempelvis dag före röd dag genom att klicka på Nytt undantag uppe till höger.
Lägg in en säljbudget för 2020
Starta upp det nya året med en ny säljbudget. För att skapa eller redigera en säljbudget så går du till Administrera > Affärsmöjligheter > Säljbudget. För att skapa en ny budget så klickar du på knappen Lägg till säljbudget uppe till höger.
Har era priser och kostnader förändrats?
Det är inte ovanligt att artiklar byter priser vid ett nytt år.
Har du uppdaterat priserna i ekonomisystemet?
Glöm inte bort att då importera in artiklarna till Blikk på nytt.
Detta gör du under Administrera > Artiklar.
Om du inte är kopplad till ett ekonomisystem så kan du även importera artiklarna via fil.
Hur ser kostnadsbilden ut för er interna uppföljning?
Stämmer den angivna schablonkostanden på användarna, eller behöver de justeras?
Schablonkostnaden är vad som räknas in som kostnad per arbetat timme när dina användare rapporterar tid.
Schablonkostnaden justeras inne på respektive användare under Administrera > Användare.
Vad kan ni ta med er från detta år och göra bättre till nästa?
När ett år avslutas så vill man gärna stämma av det och använda sin data för att göra nya insikter.
Under rapporter finns ett antal rapporter för att kunna jämföra och sammanställa olika värden.
Närmar det sig bokslut - Rapporten Upparbetat vid angivna datum visar vad som var upparbetat vid ett givet intervall. Välj för vilket datumintervall som du vill se och hur du vill att den ska summeras.
Rapporten bygger på vilket datum som tid, artiklar och tillägg rapporterats för.
Artiklar som inte lagts in via någon tidrapport räknas som upparbetade den dagen som artikeln lagts in på ordern.
Men det finns även andra värden än ekonomiska som kan vara bra att se över.
Hur mår personalen? I rapporten Tid medarbetare - Frånvaro kan du följa hur bland annat sjukfrånvaron sett ut över året. Genom att analysera anställdas tidrapporter finns det möjlighet att kartlägga arbetsbelastning både på individnivå och inom olika avdelningar, samt fånga upp de som är i riskzonen för att vara överbelastade. Detta kan vara bra att ta hänsyn till i planeringen för nästa år, samt när man ser över saker så som friskvård.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.