Denna hjälpartikel gäller Blikk Classic
För att aktivera modulen tid klickar du på modulen under Ej aktiverade moduler i menyn till vänster.
Det första du då ser är information om modulen, klicka sedan på fortsätt för att göra dina inställningar. Alla inställningar du gör här kan du senare ändra eller komplettera genom att gå till menyn Administrera.
1. Tidstyper
Tidstyper är priset ut mot kund, detta är vad som kommer att visas på fakturaunderlaget om tiden är fakturerbar. Dessa kan liknas vid en prislista för tid och kan exempelvis vara en typ av arbete eller en yrkesroll. För att lägga till flera pristyper klickar du på lägg till en rad.
2. Tillägg
Tillägg används i Blikk för sådant som ska rapporteras utöver antal arbetade timmar.
Detta kan vara övertid, komptid, risktillägg och liknande.
Typ: Här väljer du om tillägget ska anges som antal eller som Ja/Nej.
Fast pris anges om tillägget ska faktureras och vilket fasta pris det då har ut om kund. (Detta kan ändras på fakturaunderlaget).
Procent anges om tillägget inte har ett fastpris utan istället ska ha ett % pris baserat på den tidstyp som rapportören rapporterat.
3. Arbetsmoment
Arbetsmoment används för intern kalkylering och uppföljning, detta visas inte för kunden.
Har man flera arbetsmoment så kommer den som rapporterar tid att få välja vilket/vilka arbetsmoment som den rapporterade tiden har utförts på.
I tidrapporteringen ser det då ut enligt nedan, i exemplet är Normaltid tidstypen, Montering & Administration är arbetsmoment.
Du kan även koppla ihop ett arbetsmoment med maskintid om du tar betalt för maskin och förare.
För att lägga till ett arbetsmoment klickar du på lägg till en rad.
4. Schema
Ett schema anger hur många timmar den anställda förväntas arbeta, detta ligger till grund för hur många timmar den anställde förväntas rapportera och används även som grund när du planerar den anställda. Schemat skapas genom att du anger antal timmar. Röda dagar kommer automatiskt att sättas till 0. När aktiveringen av modulen är klar så kommer du kunna skapa fler scheman och göra modifieringar för exemplevis dag innan röd dag genom att gå till Administrera > Tid, Resor & Utlägg > Schema.
5. Regler
Här anger du vilka inställningar som ska gälla för de som rapporterar.
Rapportör kan ändra pris - När denna är i bockad så kan de som rapporterar tid själva se priset på sin rapporterade tid och även ändra det priset.
När man rapporterar tid ser det då ut såhär när valet är i bockat.
Rapportör kan ändra fakturerbara timmar - När denna är i bockad så kan den som rapporterar tid själv ange hur mycket av den rapporterade tiden som är fakturerbar. Om den är urbockad så är rutan inte redigerbar. På tidrapporterings bilden ovan är valet i bockat.
Rapportör måsta ange klockslag vid rapportering - När denna är i bockad så måste den som rapporterar tid alltid ange mellan vilka klockslag som den rapporterade tiden utförts. Det går då inte att registrera tid utan att först ange klockslag. När valet är urbockat går det att ange klockslag men det är inte tvingande.
6. Användare
Här väljer du vilka av de inställningar som du nu skapat som du vill tilldela till dina skapade användare. Det du väljer här blir då förvalt på användarna när de rapporterar tid. Dessa inställningar kan du ändra sedan på respektive användare genom att gå till Administrera > Användare.
Nu är alla grundläggande inställningar gjorda, klicka på OK, då kör vi för att aktivera modulen och bekräfta dina inställningar. När det är klart så får du en bekräftelse på skärmen.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.