Denna hjälpartikel gäller Blikk Classic
Ärenden är en modul som används för ärendehantering, det kan vara för olika typer av förfrågningar eller fungera som en supportinkorg.
Alla mail som skickas till den mailadress som kopplas till ärendehanteringen kommer från och med det att modulen aktiverats att komma in som ärenden i Blikk. Ärenden kan besvaras, kategoriseras och tilldelas till användare inne i Blikk.
För att aktivera modulen ärenden klickar du på modulen under Ej aktiverade moduler i menyn till vänster.
Det första du då ser är information om modulen, klicka sedan på fortsätt för att göra dina inställningar. Alla inställningar du gör här kan du senare ändra eller komplettera genom att gå till menyn Administrera.
1. Autentisering
Här anger du den mailadress som du vill koppla till ärendenhanteringen,detta ska vara en fristående inkorg exempelvis en info eller en supportadress. Vi rekommenderar inte att du kopplar en personlig mailadress till ärendehanteringen då alla inkommande mail läses in och skapas som ärenden.
2. Status
Här anger du vilka statuskoder du vill använda på dina ärende, de som visas nedan är systemstatusar de går inte att ta bort. Du kan ge de andra namn statusarna kommer alltid att betyda Ny, tilldelad, avvakta och avslutad. Om du vill skapa fler statusar så klickar du på ny rad.
3. Ärendetyper
Om du tar emot olika typer av ärenden så kan du skapa upp de olika typerna här.
För att lägga till en ny typ klickar du på lägg till en rad.
4. Användare
Här anger du vilka av användarna i Blikk som ska ha tillgång till ärendehanteringen. För att en användare ska ha åtkomst till ärendehanteringen behöver de ha licensen standard eller total.
Nu är alla grundläggande inställningar gjorda, klicka på OK, då kör vi för att aktivera modulen och bekräfta dina inställningar. När det är klart så får du en bekräftelse på skärmen.
Fler inställningar
När modulen aktiverats så kan du göra fler inställningar genom att gå till Administrera > Ärenden.
Under Inställningar ställer du in om du vill att kunderna ska komma åt sina ärenden i en ärendeportal, det finns då en länk på respektive kundkort under kontakter som du kan dela ut till kunden där de kan se alla sina ärenden. När ett ärende registrerats så finns också en länk till ärendet i det bekräftelsemail som kunden får när ärendet har tagits emot.
Under inställningar kan du även ange om kunden själv ska kunna ange slutdatum för sitt ärende.
Under ärendehanteringskällor kan du ange vilka inkällor ni har för ärenden så att ni kan välja källa inne på ärendet och därmed se på vilket sätt som ärendet har kommit in.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.