Den 1 oktober 2022 började Microsoft Exchange att rulla ut en förändring till sina kunder.
Alla har inte påverkats av förändringen ännu men den kommer löpande att släppas till alla. Förändringen innebär att externa applikationer in längre kan logga in mot Office 365 med endast användarnamn och lösenord, så kallad Basic Auth. Detta medför i sin tur att ärendehanteringen i Blikk inte längre kan koppla upp sig mot mejladressen för att ta emot eller skicka ärenden.
För närvarande är inte någon ny autentisering planerad men det finns två lösningar för att ärendehanteringen fortsatt ska fungera i Blikk Classic:
Lösning 1 – fungerar endast fram till 31 december 2022
Välj att “opta ut” ert Microsoft-konto från denna ändring, vilket betyder att användarnamn och lösenord tillfälligt fortsätter att fungera som inloggningssätt. Observera att efter 31 december 2022 kommer Microsoft att tvinga alla konton till att omfattas av ändringen så därför är detta endast en kortsiktig lösning på problemet.
Instruktion för opt-out: https://techcommunity.microsoft.com/t5/exchange-team-blog/basic-authentication-and-exchange-online-september-2021-update/ba-p/2772210
Lösning 2 - fungerar fortsatt
En mer långsiktig lösning är att skapa ett Google-konto för ärendehanterings mejladressen, dvs. att koppla ärendehanterings mejladressen till Google kontot.
https://support.google.com/accounts/answer/27441?hl=sv
https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=sv
När kontot är skapat så byter du inställningarna i Blikk Classic genom att gå till Administrera > Ärenden > Inställningar.
Under Typ väljer du Gmail / Google Apps och anger sedan det nya lösenordet till denna mejladress, då det kanske inte är samma som det var till Office 365.
Viktig information
Väljer ert företag att inte tillämpa någon av åtgärderna ovan, så kommer ärendehanteringen sluta att fungera när Office 365 avaktiverar Basic Auth i ert konto (senast 2022-12-31).
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.