Varför stängs Blikk Classic ner?
Vi har länge varit nöjda med Blikk Classic, men systemet är numera omodernt. All nyutveckling och framtidssäkring sker numera i nästa generation av Blikk. Genom att byta till någon av våra nya editioner Pro, Business eller Easy kan du ta del av fler smarta funktioner som underlättar din vardag, samtidigt som du kan använda mobilappen på ett helt annat sätt.
När kommer Blikk Classic att stängas ner?
Blikk Classic kommer att stängas ner den 28 februari 2024. Det innebär att varken du eller dina kollegor kommer att kunna använda systemet efter detta datum.
Vad händer med mitt avtal för Blikk Classic?
Om du har betalat med årsfaktura och bytt till en nyare Blikk-edition innan avtalsperiodens slut, kommer du inte att erhålla dubbla fakturor. Du faktureras för den nya versionen först när den befintliga avtalsperioden löpt ut.
Om du betalar med månadsfaktura kommer du att faktureras för Classic till dess att du aktiverat ett konto i en nyare Blikk-edition. Därefter faktureras du för den nya editionen.
Hur ska jag göra med tidrapporteringen, faktura- och löneunderlag innan Blikk Classic stängs ner?
Vår rekommendation är att du låser och attesterar de sista tidrapporterna senast 31 januari 2024, och att du därefter skapar de sista faktura- och löneunderlagen under de nästkommande veckorna.
Kommer alla funktioner i Classic fortsatt att fungera?
- Kalendersynkroniseringen och Outlook-pluginet kommer att sluta underhållas och uppdateras. Det innebär att vi inte längre kan garantera dess funktionalitet.
- Framgent kommer vi inte att underhålla eller uppdatera mobilappen för Blikk Classic. I dagsläget kan appen fortfarande laddas ner från App Store och Google Play. Framöver kan den däremot försvinna från dessa marknadsplatser om de anser att den inte längre lever upp till deras riktlinjer och krav.
Du som redan har laddat ner mobilappen kommer fortfarande att kunna använda den och höra av dig till vår support vid frågor. Vi har däremot inte möjlighet att åtgärda eventuella fel som kräver utveckling.
Vad händer med min data när systemet stängs ner?
I samband med att Blikk Classic stängs ner kommer data försvinna från systemet och raderas permanent. Det innebär att du inte har möjlighet att komma åt din data efter 28 februari 2024.
Om du vill spara din historiska data från Blikk Classic är det viktigt att du gör en data-export innan 30 november. Detta kan du göra på egen hand.
Om du vill föra över och använda din historiska data i en nyare version av Blikk måste du göra en data-migrering. Detta kan du inte göra på egen hand.
Vad ska jag göra om jag redan bytt till en nyare Blikk-edition och använder Classic som ett arkiv?
Om du endast använder Blikk Classic som ett arkiv för din historiska data är det viktigt att du gör en data-export innan 28 februari. Gör du inte detta kommer all data raderas permanent. Du har möjlighet att göra en data-export på egen hand.
Hur exporterar jag min data?
Om du endast vill spara ner din data har du möjlighet att göra en export direkt i Blikk Classic. Detta gör du genom att navigera till Rapporter och kategorierna Kvitton & utlägg, Excel-rapporter respektive Data-exporter. Du har då möjlighet att exportera följande data till Excel:
- Kontakter - Företag
- Kontakter - Kunder
- Affärsmöjligheter
- Projekt
- Ordrar
- Avtal
- Kvitton & utlägg
- Anteckningar
- Användare
- Tidrapporter
- Uppgifter
- Ärenden
Om exportfilen är för stor kan den inte hanteras av webbläsaren och exporten kommer därför att avbrytas. Skulle detta inträffa kan du kontakta oss på export@blikk.se och informera om vilken/vilka exporter du önskar. Vi skickar dig exportfilerna inom 7 arbetsdagar.
Om du vill föra över och använda din historiska data i en nyare version av Blikk måste du göra en data-migrering. Detta kan du inte göra på egen hand.
Rekommendation vid export av kvitton
När du ska exportera kvittoinformation och tillhörande bilder rekommenderar vi att du gör på följande sätt:
1. Exportera kvittoinformation
Navigera till Rapporter och exportera Kvitton & utlägg för att spara ner kvittoinformation som kostnader och datum. Vår rekommendation är att du begränsar datumintervallet och gör en export per år, kvartal eller månad. Detta för att du ska få bättre översikt och enklare kunna hitta bland dina kvitton.
2. Exportera bilder
Navigera till Rapporter och exportera Underlag kvitton & utlägg för att spara ner bilder och PDF:er. Vår rekommendation är att du begränsar datumintervallet och gör en export per år, kvartal eller månad. Detta för att du ska få bättre översikt och enklare kunna hitta bland dina kvitton.
Hur går en migrering eller ett byte till?
När du ska börja använda en nyare version av Blikk kan bytet ske på två olika sätt:
- Byte utan data-migrering
- Byte med data-migrering
Börja med att anmäla ditt intresse om att byta till en nyare version av Blikk. Vi hör då av oss till dig för en första avstämning. Under det första samtalet beslutar vi i samråd huruvida det är aktuellt med en data-migrering eller inte.
Byte utan data-migrering
Du kan byta till en nyare Blikk-edition utan att föra över någon historisk data från Classic. Genom att göra detta blir bytet snabbare, samtidigt som du kan optimera ditt arbetssätt och dina rutiner under uppstartsprocessen.
Byte med data-migrering
En data-migrering innebär att din historiska data från Blikk Classic förs över och används i en nyare Blikk-edition. Migreringen måste ske med hjälp av oss och kräver både tid och engagemang från din sida. Notera även att det inte går att föra över all data till de nyare Blikk-editionerna.
Om en data-migrering är aktuell för ditt företag kommer vi att tilldela ett datum och en tid för att påbörja migreringen. Vi gör vårt bästa för att tidpunkten ska passa dig och ditt företag men du har inte möjlighet att välja datum själv. Passar inte det datum som du blir tilldelad kan vi inte garantera att du får hjälp med migreringen.
Data-migreringsprocessen inleds med ett behovssamtal. Därefter sker en testmigrering. I detta skede är det av största vikt att du avsätter tid för att lära dig det nya systemet och hur den migrerade datan ser ut i det nya kontot. Vi rekommenderar att du avsätter minst 3 timmar under en fyradagarsperiod då du testar hela systemet och samtliga flöden från början till slut, helst inloggad med de olika licenstyperna. Därefter sker en skarp migrering.
Läs mer om migreringsprocessen.
Vilken data går att migrera?
Om du vill flytta över och använda din data i en nyare version av Blikk måste du göra en data-migrering med hjälp av oss. Detta kan migreras:
- Inställningar
- Företag inkl. etiketter, anteckningar – ej uppgifter
- Personer inkl. etiketter, företagskoppling, anteckningar – ej uppgifter
- Affärsmöjligheter inkl. etiketter och anteckningar – ej rader på offerter, säljbudget
- Projekt inkl. etiketter, anteckningar, medlemmar - ej uppgifter, budget
- Order inkl. betalplaner, artiklar, kvitton, lev. fakturor – ej prissättning, kalkyl
- Fakturaunderlag (totalsummerade sammanfattningar per order)
- Avtal inkl. etiketter, medlemmar, anteckningar
- Tidrapporter (inkl. bilresor)
- Bildunderlag på kvitton, lev. fakturor, avtal
- Dokument
- Bilar
Detta kan inte migreras:
- Rapporterade tillägg, traktamenten, maskintider, klockslag
- Ärenden
- Inlägg på startsida/intranät
- Offerter
- Kundunik/projektunik/orderunik prissättning på order
- Resursplanering/veckoplanering
- Schema
- Tidbank
Klicka här för att anmäla ditt intresse om att byta till en nyare version av Blikk. Vi hör av oss till dig så snart som möjligt.
Måste jag migrera min historiska data till en nyare version av Blikk?
Nej, du är inte tvungen att migrera datan i Blikk Classic till en nyare edition. Många av våra kunder som börjar använda en nyare version av Blikk väljer att inte flytta över sin data. På så sätt blir bytet både snabbare och smidigare, samtidigt som man har möjlighet att optimera sitt arbetssätt och sina rutiner.
Innan du byter till en ny Blikk-edition bör du däremot låsa och attestera tider samt skapa de sista faktura- och löneunderlagen i Classic. Om du vill spara din historiska data måste du även göra en data-export innan 28 februari 2024. Därefter raderas datan permanent.
När på året passar det att byta till en nyare version av Blikk?
Om du ska byta till en nyare version av Blikk, utan att föra över någon data från Classic, kan bytet ske när som helst.
Om du ska göra en migrering kommer bytet att ske vid ett månadsbryt. Vilken månad som migreringen sker i kan variera från företag till företag. Våra platser är begränsade och du kommer att bli tilldelad ett datum för migrering.
Vad händer med mina inloggningsuppgifter efter data-migreringen?
Om du genomför en data-migrering kommer du att logga in med samma mejladress som tidigare, men behöver välja ett nytt lösenord. I samband med migreringen kommer du få ett mejl med instruktioner. Administratörer som lägger till personnummer på sina anställda har även möjlighet att logga in med BankID.
Vilka funktionsskillnader finns det mellan Classic och de nya Blikk-editionerna?
Genom att uppgradera till en nyare Blikk-edition får du tillgång till fler smarta funktioner som underlättar din vardag. Det finns flera olika editioner att välja mellan. Vilken av dem som du ska välja beror helt och hållet på vilka behov ditt företag har. Kontakta oss via detta formulär så hjälper vi dig att fastställa vilken edition som passar bäst för just er!
Vår största edition - Blikk Pro - är den främsta motsvarigheten till Classic. Den innehåller däremot flertalet nya funktioner som inte finns i Classic:
- Analysverktyg
- E-signering av dokument
- Möjlighet att bifoga bilagor i offerter
- Mobilapp med fler funktioner
- Inloggning med BankID
- Möjlighet att växla mellan olika företagsengagemang
- Flexiblare prissättning och möjlighet att jobba med prislistor
- Tidrapportering för perioder
- Tidrapportering med start och stopp-klocka
- Automatisk tidrapportering vid stängning av dag
- Möjlighet att attestera i månadsvy
- Kvittotolkning
- Bokföring av utlägg
- Integration med fler ekonomi- och lönesystem
- Engelskt språkstöd
Följande funktioner finns i Classic men inte i Pro:
- Ärendehantering
- Resursplanering på klockslag (resursplanering på dag/period finns i Blikk Pro)
- Kalendersynkronisering ( Inte längre tillgängligt i Classic)
- Outlook-plugin (Inte längre tillgängligt i Classic)
Klicka här för att se utförligare specifikation av funktionsskillnaderna.
Vad händer med ärendehanteringen?
För närvarande har du inte möjlighet att arbeta med ärendehantering i någon av de nyare Blikk-editionerna. Vi är medvetna om att det är en efterfrågad funktion, men den är inte inkluderad i vår roadmap för 2023. När det kommer till nyutveckling är det alltid en fråga om prioriteringar – vi har så många spännande funktioner som vi vill introducera i våra system!
Vad är det för pris- samt funktionsskillnader mellan Classic och de nya Blikk-editionerna?
Priserna varierar mellan de olika editionerna och licenstyperna samt beroende på om du betalar med års- eller månadsfaktura.
Blikk Pro
Passar dig som önskar komplett funktionalitet och vill arbeta i ett komplett affärsflöde, från sälj till projekthantering, resursplanering, offert, affärsmöjligheter, avtal och uppföljning. Möjlighet finns att jobba både med faktura- och löneunderlag.
Blikk Business
Passar dig som huvudsakligen vill arbeta med tidrapportering och grundläggande projekthantering. Möjlighet finns att jobba både med faktura- och löneunderlag.
Blikk Easy
Passar dig som endast vill arbeta med närvaro- och frånvarorapportering samt kvittohantering. Endast för löneunderlag.
Klicka här för att se en komplett prislista för de olika editionerna och licenstyperna.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.